Hur bokar jag en buss hos Traveller Buss?
Det är enkelt att boka buss hos oss! Fyll i vårt offertformulär här med era önskade resplaner. Vi kontaktar sedan er med en offert så snart vi kan. Offerten är givetvis inte bindande. Ni kan därefter boka resan direkt i offertlänken och erhåller då en bokningsbekräftelse av oss när bokningen är bekräftad. Det går självklart också bra att ringa direkt till vårt kundteam på 08-55 66 88 00 (öppet helgfria vardagar mellan kl. 08-17) eller maila till info@travellerbuss.se
Observera att en offert inte är en bokning! Du måste ha erhållit en bokningsbekräftelse för att en bokning skall vara genomförd.
Vad ingår när jag bokar en buss hos Traveller Buss?
I busshyran ingår alltid buss och förare. Ni får också personlig service inför uppdraget av vårt professionella kundteam, som hjälper till att skräddarsy resan utifrån era önskemål.
Vi erbjuder också ett antal olika tilläggstjänster, läs mer här.
När får jag min offert?
Vår ambition är att ge våra kunder så snabb service som möjligt! När du har fyllt i vårt formulär, så skall du erhålla en offert från oss samma dag eller senast en arbetsdag efter. Kom ihåg att du kan följa offertens process via länken som du erhåller från oss!
Jag har inte fått min offert?
Snabb återkoppling till våra kunder är vår största prioritet. Om det mot förmodan har gått mer än en arbetsdag sedan du skickade in din offertförfrågan, kan du maila till info@travellerbuss.se eller ringa 08-55 66 88 00 så hjälper vi dig.
Hur vet jag att min resa är bokad?
En offert är inte en bokning! För att boka resan måste du acceptera offerten. Det gör du enklast direkt i offertlänken, där alternativet ”Boka” finns. Bokningen är genomförd när du erhåller en bokningsbekräftelse från oss. Hänvisa fortsättningsvis till bokningsbekräftelsen om du har några frågor kring din resa eller ytterligare önskemål.
Hur långt innan avresan behöver jag boka min resa?
Boka gärna er resa i så god tid som möjligt. Det underlättar vår planering och ger er större chans att få era önskemål tillgodosedda. Senast två vardagar innan avfärd bör ni boka er resa för att säkerställa att vi kan utföra den på ett optimalt sätt. På grund av vår stora kapacitet och geografiska spridning kan vi ofta utföra uppdrag med kortare varsel än så också. Tveka inte att höra av er även om tiden är knapp!
Observera att det kan behövas längre framförhållning än två vardagar om ni önskar boka exempelvis en dubbeldäckare eller konferensbuss. Dessa busstyper har hög efterfrågan. Det kan också krävas längre framförhållning vid beställningar av stora volymer.
Vid utlandsresor och vid flerdagarsresor vill vi i möjligaste mån ha in bokningen fem arbetsdagar innan avresan.
Välkommen med din bokning!
Kan jag boka en buss utan chaufför?
På Traveller buss går det tyvärr inte att hyra en buss utan chaufför. Du bokar alltid buss med chaufför. Att hyra buss med chaufför innebär att du får en professionell och van förare som har alla nödvändiga utbildningar, försäkringar etc. Alltså ett säkert alternativ.
Hur många platser finns det i bussen?
Vi har många olika busstorlekar, allt för att kunna tillämpa rätt buss till varje tillfälle! Antalet passagerarplatser i våra bussar varierar från 8 platser ända upp till 80 platser i vår största modell, dubbeldäckaren.
Vi garanterar alltid minst lika många sittplatser i bussen som det bokade passagerarantalet. Exakt vilken buss som tillsätts är däremot svårt att svara på, eftersom det beror på vår aktuella beläggningssituation vid tillfället. Av miljöhänsyn försöker vi alltid att i största möjliga mån tillsätta en lämplig buss som finns i närområdet.
Om ni har speciella önskemål om busstyp så ordnar vi såklart det i den mån vi kan. Kom ihåg att uppge det i er offertförfrågan! Läs mer om våra bussar och dess utrustning här.
Om ert bokade passagerarantal har förändrats är ni givetvis varmt välkomna att kontakta oss, så justerar vi er bokning.
Vad är skillnaden mellan att boka en tur- och returresa eller disponering?
Tur och retur innebär att bussen kör gruppen till och från destinationen. Däremellan har gruppen ingen tillgång till bussen. Att disponera en buss däremot, betyder att bussen finns tillgänglig till gruppens förfogande från resans start till slut (inom ramarna för lagstadgade kör- och vilotider). Ni kanske vill ha tillgång till bussen för kortare transfers i staden som ni ska besöka? Eller vill ni ha möjlighet att lämna bagage i bussen under ett besök? Välj då alternativet disponering!
Vi hjälper er självklart med vilket alternativ som passar er bäst utifrån hur ert behov ser ut.
Varför saknas det moms på priset i vår offert?
Går er tilltänkta resa utanför Sveriges gränser? Utlandsresor är nämligen momsbefriade!
Vad innebär det att vi ska stå för chaufförens logi?
Vi strävar alltid efter att hitta prisvärda lösningar till våra kunder. Det är anledningen till att kunden ofta står för förarens logi vid flerdagarsresor. Att föraren stannar kvar över natten är både billigare och mer miljövänligt än att bussen skall köra hem och sedan tillbaka igen. Dessutom erbjuder hotell ofta reducerat pris för chaufförens rum när ni bokar för hela gruppen. Ni slipper då även bokningsavgiften, som tillkommer om vi skall göra bokningen. Om du ändå önskar att vi arrangerar hotell åt chauffören – meddela oss under övrigt i er prisförfrågan!
Hur får vi kontaktuppgifter till vår chaufför?
Vi skickar alltid ut telefonnummer till bussen samt chaufförens namn ungefär ett dygn innan er avresa. På så sätt kan ni enkelt komma i kontakt med chauffören vid tidpunkten för resan om det skulle behövas. Uppgifterna mailas ut till er referens och ni hittar dem i bokningslänken som finns i mailet. Utöver det kan du nå oss dygnet runt på vårt journummer vid nödsituationer: 076 76 29 900.
När kan jag senast avboka min resa?
Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresan för kortare transfers och dagsturer. För flerdagarsresor erbjuder vi kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden. Därefter sker en debitering. Läs mer om kostnader vid avbokning här.
Kan jag ändra tider eller destination i min bokning?
Traveller Buss står för flexibilitet och kundanpassning! Därför kan du göra ändringar i din bokning fram till 12 timmar innan avresan – utan extra kostnad. Därefter debiteras bokningsändringar med 200 kronor. Vi vill skräddarsy din resa helt i enlighet med dina önskemål!
När och hur sker betalningen?
Betalningen sker mot faktura och betalningsvillkoret är 10 dagar netto för företagskunder. Privatpersoner har förskottsbetalning. Detta gäller under förutsättning att inga andra avtal föreligger.
Hur mycket last kan bussen ta?
Meddela oss gärna om ni kommer att ha med mycket packning eller om ni kommer inhandla mycket under resan, så anpassar vi busstypen efter det. I en treaxlad turistbuss (för 49 passagerare) kan ni ta med er ca 100 kg/person.
Det finns också möjlighet att hyra ett släp till bussen eller att använda en så kallad skidbox. Hör av er till oss så kommer vi tillsammans överens om vad som blir bäst för er!
Är det möjligt att spela upp ljud eller bild i bussen?
I många av våra bussar kan man spela upp ljud eller koppla in en dator. Bussarna har en AUX-ingång där man kan koppla in ljud, eller en VGA-ingång där man kan koppla in en dator. Meddela vid bokning om ni önskar detta så vi tillsätter en buss som har dessa möjligheter.
Varför behöver vi två chaufförer?
EU har gemensamma, lagstiftade, regler för kör- och vilotider. Detta regelverk styr hur länge en chaufför får köra innan en vila behövs. Därför kan det ibland behövas två chaufförer som turas om att köra. Vi efterföljer naturligtvis alltid dessa regler, eftersom det handlar om både våra förares och våra passagerares säkerhet.
Flera förare brukar främst behövas vid långa körningar, exempelvis utlandsresor. Ni meddelas givetvis om det behövs till er resa!
Vi har små barn i gruppen, hur ska de vara bältade?
Bestämmelserna enligt Trafikförordningen, 4 kap, 10 a§ säger att barn som är äldre än tre år ska sitta bältade. För yngre barn än så finns inte krav på att de sitter bältade eller använder annan särskild skyddsanordning när de färdas med buss. Det är dock bättre att även de riktigt små barnen använder bälte (eller annan skyddsanordning), än att det inte används alls. Vi har inte möjlighet att tillhandahålla utrustning för spädbarn, men för något större barn finns bälteskuddar att boka. Observera att dessa endast finns i begränsat antal och tillhandahålls i den mån vi har möjlighet. Ange vid bokningstillfället om ni önskar boka bälteskuddar och i så fall hur många som behövs.
Kan jag preliminärboka min offert?
Vi hanterar tyvärr inte preliminärbokningar. Vi har däremot väldigt förmånliga avbokningsvillkor: Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresan för kortare transfers och dagsturer. För flerdagarsresor erbjuder vi kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden.
Ni kan också avvakta med att boka resan, eftersom offerten gäller fram till avresan. För dagsturer vill vi gärna ha in er bokning senast två vardagar innan avresan. Observera dock att ni har större möjligheter att få era önskemål tillgodosedda ju bättre framförhållning ni har. Vi reserverar oss för fullbokning av vissa specifika busstyper.
Hur länge är min offert giltig?
Offerten är giltig fram till avresan. För dagsturer vill vi gärna ha in er bokning senast två vardagar innan avresan. Observera dock att ni har större möjligheter att få era önskemål tillgodosedda ju bättre framförhållning ni har. Vi reserverar oss för fullbokning av vissa specifika busstyper.
Får vi ta med oss egen mat och dryck på bussen?
Det är tillåtet att förtära mat och dryck på bussen. Bussen skall dock lämnas i fint skick efter utfört uppdrag. Skräp och rester slängs i bussens soppåsar. Nedskräpning, fläckar och skadegörelse på bussen efterfaktureras.
Får vi förtära alkohol på bussen?
Det är tillåtet att förtära måttliga mängder medhavd alkohol på våra bussar. Detta skall dock självklart göras under ordnade former och endas små mängder får intas. Säkerhetsbältena ska alltid användas vid färd och bussen ska vara ren och snygg efter utfört uppdrag. Nedskräpning, fläckar och skadegörelse på bussen efterfaktureras. Chauffören ansvarar för resan och har därför rätt att ta beslut om att avbryta alkoholförtäringen om så skulle behövas. Var vänlig och ange en ansvarig person på resan som kan hålla god ordning på bussen.
Får jag ta med mitt husdjur på bussen?
Husdjur är i regel inte tillåtna på bussen, främst av säkerhetsskäl. Lösa hundar i en buss kan exempelvis utgöra stor fara vid hård inbromsning. Dessutom används våra bussar i många olika sammanhang och det finns därför allergier att ta hänsyn till.
Undantag görs för ledarhundar i speciell bussmodell, detta behöver meddelas i förväg. Kontakta vårt kundteam här.
Finns det Wi-Fi på bussen?
WIFI finns inte på alla bussar som standardutrustning, men går att beställa vid bokningen. Ange i din offert- eller bokningsförfrågan att ni önskar Wi-Fi, så hjälper vi er självklart med det!
Jag har glömt något på bussen, vart vänder jag mig?
Tyvärr händer det att kunder glömmer kvar eller tappar saker på våra bussar. Har det hänt dig?
För att efterlysa kvarglömda eller borttappade föremål kontaktar du oss helgfria vardagar mellan 08:00 – 17:00 på tel. 08 55 66 88 13.
Tänk på att det oftast tar minst en vardag innan förlorade saker når hittegodsavdelningen.
Ha gärna dessa uppgifter tillgängliga när du kontaktar oss:
- Vilket datum resan skedde
- Vilken tid
- Varifrån och vart
- Vilken plats satt ni på.
Vi bevarar upphittade föremål i ca 3 månader. Därefter skänks de vidare till välgörenhet.
Du återfår borttappade saker mot beskrivning av föremålet och hämtar det på vårt kontor i Skogås.
Skulle du vilja ha föremålet skickat till dig, så kan vi givetvis bistå med den tjänsten. Du betalar en administrationskostnad på 350 kr samt leveranskostnaden.
Tveka inte på att kontakta oss trafikledning@travellerbuss.se om du har några frågor!